De vele tegenstellingen van ‘Theosophy’ van Gauntlet’s Sword

Artiest:  Gauntlet’s Sword
Uitgave: Theosophy
Platenmaatschappij: Ewiges Eis Records
Jaar: 2006
Taal: Engels
Genre: Black Metal

Als je net zoals ik op muzikaal gebied omgeven bent door een aire van elitarisme en pseudo-intellectuele waanbeelden en dus de voorkeur geeft aan de onbekendere muziek van deze wereld, zul je nogal eens je toevlucht moeten zoeken bij obscure, al dan niet belastingontduikende postorders, omdat die vaak als enige hebben wat je zoekt (tenzij je een iTunes-flikker bent). Gezien de vaak nogal hoge verzendkosten is het bij het plaatsen van een bestelling zaak om in één keer in te slaan wat je de komende maanden denkt nodig te hebben. Soms kun je echter niet veel vinden wat je echt moet hebben en dan kan het nog weleens lonen om min of meer op de gok nog wat goedkope CD’s/LP’s/bandjes aan je winkelwagentje toe te voegen.

Het album Theosophy van de Griekse blackmetalband Gauntlet’s Sword heeft zijn plek in mijn niet onverdienstelijke muziekcollectie te danken aan dit quasi-willekeurige selectieproces. De CD was mij namelijk al eerder opgevallen op de online winkel van Those Opposed (die ik overigens ten zeerste aanbeveel) door de uiterst bizarre voorkant waarop een soort zwaan met een mensenlichaam staat afgebeeld, of een mens met een zwanenkop zo je wilt. Dus toen bij één van mijn daaropvolgende bestellingen het album nog maar 5 euro bleek te zijn, kon ik het niet laten om dit vreemde object aan mijn verzameling toe te voegen. Iemand die een zwaanmens op de voorkant zet heeft immers een hoop krediet te verspelen.

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik bij het bestellen van Theosophy mij nog niet echt een voorstelling kon maken van welk genre Gauntlet’s Sword überhaupt speelde. Het vrij typische logo impliceerde dat het hier black metal betrof (wat ook bleek te kloppen), maar binnen dit genre is er natuurlijk nog steeds een ontzettend breed spectrum waarin de kwaliteitsverschillen aanzienlijk zijn. Na diepgaand academisch onderzoek (metal-archives), bleek Gauntlet’s Sword een blackmetalband te zijn uit Griekenland, geleid door een heer die zichzelf Pain noemt en dankzij zijn multi-instrumentalisme enkel de hulp van sessiedrummers nodig heeft bij het opnemen van zijn nummers. Theosophy is het tweede (en vooralsnog laatste) album van dit eenmansproject en bewijst dat, ondanks het inherente gebrek aan consistentie van dit album, Gauntlet’s Sword best wat potentie heeft.

Al op het eerste nummer, Lyceius (Traveller East of the Sun, West of the Moon), komt een aantal aangename en minder aangename elementen van deze uitgave naar boven. Ritmisch gezien zitten de nummers goed in elkaar met veel tempowisselingen en interessante breaks, maar daartegenover staat een vrij platte productie die vooral de zang en af en toe ook de sologitaar niet echt ten goede komt. Met name de zang heeft een nogal lo-fi, bijna Filosofem-achtige toon die in combinatie met de bij vlagen melodieuze en gevarieerde composities bijna alle nummers iet wat rommelig laat klinken. Daarnaast zijn de drums (op dit album verzorgd door Warhead van het iets bekendere Naer Matharon) hoewel goed uitgevoerd, te ongeïnspireerd en doen ze geen recht aan het op zich aardige gitaarwerk.

Dit is dan wel weer een geniale foto.

Het basgitaarspel van Pain verdient echter wel een compliment. De basgitaarpartijen zijn namelijk uitermate goed ingespeeld en niet enkel beperkt tot het simpelweg naspelen van de grondnoten van de gitaarriffs. In de productie komt het creatieve, melodieuze basgitaarwerk van Pain ook nog eens zeer goed naar voren (iets wat voor veel bands in het genre nog steeds uiterst problematisch lijkt te zijn), waardoor vooral de eerste 3 nummers, die qua compositie het best in elkaar zitten, een genot zijn voor de basfanaten onder ons.

Dit alles bij elkaar opgeteld, moet het gezegd worden dat, ondanks de problemen, de eerste helft van het album in z’n algemeenheid helemaal niet onaardig is. De melancholische sfeer, bovengemiddelde ritmische afwisseling en muzikale competentie komen in deze nummers zeer goed uit de verf, en ook het vierde nummer, de iet wat vreemde ambient-track A Smile, is het aanhoren meer dan waard. Op de laatste drie nummers begint de boel helaas wel wat in elkaar te zakken, daar Pain voor een aggressievere aanpak kiest die het qua sfeer bij lange na niet haalt bij de eerste helft van de CD. De atmosfeer en goede opbouw van de eerste drie nummers worden ingewisseld voor bijna deathmetalachtige riffs die onder het mom van een soort ‘recht toe recht aan’-aanpak veelal willekeurig aandoen. Door de instrumentele vaardigheid van Pain en zijn drummer worden deze nummers nog enigszins dragelijk, maar het blijft jammer dat een album met dergelijke potentie uiteindelijk toch terugvalt op een vrij standaard en futloze exercitie van black metal zoals je die al op zoveel andere platen kan vinden.

Een ander probleem zit ‘m in de teksten. Die zijn op zich vrij interessant, want ze zijn vooral geïnspireerd door de Griekse mythologie, iets wat verrassend genoeg onder Griekse bands niet al te veel voorkomt, aangezien die om één of andere reden vaak de voorkeur geven aan satanisme en Noorse/Germaanse mythologie. Theosophy heeft dus een goed thema, en dan tellen we de lompe poging tot NSBM op het laatste nummer, To Return, voor het gemak maar even niet mee. Deze teksten hebben alleen allemaal iets met elkaar gemeen wat ze aanzienlijk naar beneden haalt in kwaliteit: ze zijn in het Engels. En afgaand op het bizarre taalgebruik in de teksten en het zware accent in de gesproken stukken, lijkt de voorman van de band het Engels niet geheel machtig te zijn, wat resulteert in vrij pijnlijke doch komische zinnen als “The Cock will linger to wake up” en “By the dark link, I did see number two“. Bot gezegd hadden de teksten dus gewoon veel beter in het Grieks kunnen zijn. Je boet daarmee wel in aan toegankelijkheid, maar dat doe je sowieso al wanneer je een ondergrondse muziekstijl als black metal speelt. Bovendien is authenticiteit in dit genre zeer belangrijk en pakt het verwerken van lokale culturele elementen in de muziek vaak goed uit. Maar als je vervolgens in een gebroken versie van de lingua franca van de moderne wereld zingt, doet dit toch af aan het oergevoel dat veel bands uiteindelijk trachten op te wekken. Afgezien daarvan snap ik ook nooit zo goed waarom volksnationalisten (waaronder Pain gezien de tekst van het laatste nummer klaarblijkelijk ruimschoots onder geclassificeerd mag worden) vaak obsessief bezig zeggen te zijn met het verdedigen van hun cultuur tegen globalisering en eigenlijk alles wat van 1 centimeter over de grens komt, maar vervolgens zo ongeveer het meest basale culturele kenmerk, namelijk hun moedertaal, zonder enige twijfel overboord gooien wanneer er een CD opgenomen moet worden. Da’s niet erg consistent.

Het hele probleem van Theosophy is eigenlijk dat er geen consistentie in zit: sommige nummers zijn goed opgebouwd en hebben een sterke sfeer, terwijl andere nummers min of meer willekeurig in elkaar lijken te zijn geflanst; de gitaarpartijen (en met name de bas) zijn erg sterk, maar de zang en drums klinken dan weer ongeïnspireerd en slagen er bij vlagen zelfs in het luisterplezier aanzienlijk te verminderen; de teksten behandelen de Griekse mythologie, maar worden gebracht in gebroken Engels. Et cetera. De CD hangt veelal van los zand aan elkaar en puur als album komt Theosophy dan ook te kort om lang bij te blijven. Aan de andere kant bevat deze uitgave ook wat zeer aardige nummers en blinkt Pain regelmatig uit in de opbouw en gitaarpartijen, waardoor ik dan ook weer geen spijt heb dat ik deze CD heb gekocht. En zoals gezegd maakt een album met een zwaanmens op de voorkant toch ook wel weer een hoop goed.

Bezetting:
Pain – zang, basgitaar, gitaar, keyboard
Warhead – drums

Nummers:
1. Lyceius (Traveller East of the Sun, West of the Moon) (5:17)
2. Aghelastos Petra (6:26)
3. Lack of Magia Naturalis (5:47)
4. A Smile (6:23)
5. Fire On Me! (6:19)
6. Medusa (Dark Vengeance) (6:34)
7. To Return (5:55)

Totale speeltijd: 42:47

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s