Swag Metal

(For the English version, click here.)

Het is 2013, de wereld is uiteraard niet vergaan en er is weer een hele zooi muziek uitgekomen. En toch nog maar twee artikelen dit jaar, dit futiele berichtje uiteraard niet meegerekend. Om uiteenlopende redenen, kort samen te vatten onder de noemers ‘werk’ en ‘burgerlul’, is het zo gekomen dat deze site bij lange na niet zo veel is bijgewerkt als ik eigenlijk had gewild. Dat betekent echter niet dat er niks omgaat in huize Degyarov. In de eerste maanden van dit jaar heb ik al aardig wat muziek binnengesleept, zowel klassieke albums (AgatusDawn of Martyrdom; UlverBergtatt) als nieuwere werken (Sale FreuxL’Exil; BurzumUmskiptar). Nieuwe recensies kunnen dus binnen afzienbare tijd worden verwacht: de eerste alinea’s van een artikel over het magistrale Akitsa zijn reeds geschreven.

Keepin' it echt.

Keepin’ it echt.

Tevens realiseer ik mij dat de site er op het moment uitziet alsof hij in elkaar is gezet door iemand die niet weet hoe je een website in elkaar moet zetten. En dat klopt, want dat was ik namelijk zelf. Spoedig zal ik echter, in samenwerking met een vriend die meer verstand van dit soort zaken heeft dan ik, beginnen met het herontwerpen van de lay-out. Dit geldt voor zowel de Nederlandse als de Engelse versie: ook na de metamorfose moeten zij er identiek uitzien.

Dit bericht dient voornamelijk als teken van leven en als indicatie dat het beste nog moet komen, opdat deze reanimatie het begin is van een transformatie van obscuur blog naar een volwaardig ‘webzine’, of hoe men het ook wil noemen. Het feit dat ik weinig schrijf betekent namelijk niet dat ik weinig lees. Hiermee doel ik niet alleen op de hogere literatuur die ik in een waar moordtempo verpulver (alsmede Donald Duck-pockets), maar ook op het internet. Als iemand die graag over muziek na mag denken, zie ik maar al te vaak muziek- en met name metalsites voorbij komen die mijn bandbreedte niet waardig zijn. Hoe komt het toch dat zo veel ‘metullblogs’ niets meer zijn dan saaie Maddox-ripoffs waarop de inhoud figureert in de schaduw van een pompeus, gespeeld cynisme dat zich doorgaans uit in ‘mijn muzieksmaak is superwreed want ik ben zo trvekvlt’-achtige tirades.

Essentiële Westerse literatuur.

Essentiële Westerse literatuur.

Niet alleen wil ik me van die ontelbare driekwartsbroek- en emokapseldragende zeikamerikanen distantiëren: ik wil ook een alternatief bieden. Want hoewel in mijn artikelen altijd al een flinke dosis cynisme te vinden is geweest, identificeer ik mij toch niet met die talloze, niet nader te noemen zaadblogs omdat a) mijn cynisme oprecht is en voortkomt uit het feit dat mijn opleidingsniveau mij tot nogal wat relativering dwingt en b) ik mij, cynisme of niet, voornamelijk concentreer op goede muziek. Het was zo makkelijk geweest om de zoveelste ‘alles is kut’-blog te maken en mijn al dan niet aanwezige schrijftalent volledig te wijden aan tot in den treure te herhalen hoe nep bands als Immortal en Enslaved zijn. Maar liever heb ik het over muziek die het waard is te bespreken, id est Kawir, Sühnopfer, etc. Sites die zich louter op slechte muziek concentreren zijn er genoeg; zelfs de sites die zich op goede muziek concentreren, doen dit vaak op een oppervlakkige, weinig doordachte manier. Vandaar binnenkort dus meer tekenen van (intelligent) leven in de oneindigheid die het internet heet.

pac

Fick mich.

One thought on “Swag Metal

  1. Pingback: Swag Metal | Black Ivory Tower

Geef een reactie

