Germanië leeft voort

“Een sissende pijl vliegt duizend meter recht omhoog”
– Liu Kai, 946-996 [1]

Bilskirnir - Wotan Redivivus

Artiest: de Bilskirnir
Uitgave: Wotan Redivivus (langspeelplaat)
Platenmaatschappij: Darker Than Black
Jaar: 2013
Taal: Duits/Engels
Genre: Ode aan de Germaanse geest

Oorspronkelijke Engelse tekst door Poswicht (click here for translation)
Nederlandse vertaling door Degtyarov

wodan

“So Duits”

Het is moeilijk om Duitse black metal uit te brengen onder het welbekende heidense of ‘pagan’-plakkaat. Niet omdat er een scala aan waardige groepen is dat om aandacht vecht, maar eerder omdat bijna alle Duitse ‘pagan metal’ om te huilen zo slecht is. De fout waaraan vrijwel alle bands zich schuldig maken – afgezien van de uiterst lompe muziek – is hun infantiele en tragisch tekortschietende beheersing van de Duitse taal. Een ander probleem dat onafgebroken de kop opsteekt, is het enorme potentieel van de thematiek rond oude goden en voorvaderlijke Germaanse cultuur dat teniet wordt gedaan door een lachwekkend slechte presentatie.

Strrrrrrrrijdvooooooooooolk

Slechts een beperkt aantal groepen is in staat om de völkische geest die de Duitse identiteit kenmerkt, op een smaakvolle manier naar buiten te brengen in de muziek. Pogingen om heidense mythologie en thematiek te scheiden van al het Duitse, berooft de muziek van elke emotionele invulling. Dien ten gevolge is het weinig verrassend dat een het gros van de Duitse pagan black metal bovenal is toegespitst op het aanprijzen van alcohol en weerwolven.

Bilskirnir is een vrij obscure maar desalniettemin belangrijke band (als we een eenmansproject überhaupt zo mogen noemen) die dergelijke valkuilen weet te ontwijken. Veel van de oude Bilskirnir-uitgaven ontketenen een rauwe kracht, gemengd met bij vlagen briljante teksten. Het algehele geluid van het project doet denken aan een oude Franse groep uit Toulon. “Feuerzauber” is onvergetelijk als een opzwepend tribuut aan de Germaanse geest:

“Feuerzauber, Surtur’s Lohe
gleißender Schein, erhellet die Nacht
beim Flammenschein den Schwur zu schwören
Germaniens Söhne halten getreu die Wacht”

In muzikant Wirdar zijn stijl is een onontkenbare evolutie waar te nemen richting een complexere, technisch verfijndere stijl die helaas de rauwe kracht iet wat inperkt, maar toch het unieke geluid van zijn project in stand houdt. Widar RedivivusDit gaat gepaard met een ongebruikelijke mengeling van Duits- en Engelstalige nummers. Uiteraard zijn de beste liederen doorgaans de Duitse, daar de meerderheid van de Engelse nummers tekstueel wat aan de oppervlakte blijft.

Aanvankelijk laat Wotan Redivivus een verrassend warme en technische indruk achter; iets wat een lijn voortzet die op eerdere uitgaven al waarneembaar was. De geluidskwaliteit van de instrumenten is hoorbaar verbeterd, wat bijdraagt aan de plezantere, maar aanmerkelijk minder ruwe luisterervaring. Hier wordt verder aan bijgedragen door de vreemde productie van Widars vocalen. Ook die zijn minder ruig en dus minder aantrekkelijk, daar zij ingeboet hebben aan de magische kracht die Bilskirnir in het verleden zo aantrekkelijk maakte.

Tegenover de tegenvallende productie staat het feit dat deze plaat de meest complexe en aantrekkelijke composities bevat die de groep tot nu toe tentoongespreid heeft. “Der Wolkenwanderer” is een instrumentaal tussenspel met een structuur die doet denken aan middeleeuwse muziek. Daarmee te vergelijken valt het zangloze slotnummer  “Der Raben Heimkehr”, dat het album muzikaal en thematisch opsomt. De andere nummers op de plaat kennen een grote variatie, geholpen door een uitgebreidere verzameling gitaarmelodieën en aanzienlijk verbeterd slagwerk. Kort gezegd is het componeerwerk op Wotan Redivivus een hoogtepunt in de loopbaan van het project.

In tekstueel opzicht blijft deze plaat onmiskenbaar Bilskirnir, daar het zich richt op een völkische lofzang aan de Germaanse goden. Door de slecht verstaanbare zang van Widar komen de teksten echter minder goed over dan voorheen. Één van de grootste krachten van Bilskirnir – de sterke en duidelijk verstaanbare teksten – gaat hiermee verloren. Het was juist deze kracht die nummers als “Dem Feind Entgegen” en “Bis Germanien Erwacht” zo ongelofelijk krachtig maakten.

Al met al is Wotan Redivivus een plaat die niet op kan wegen tegen eerdere uitgaven, zoals het geweldige In Flames Of Purification. Hoewel de nieuwste creatie van Bilskirnir ongetwijfeld technisch superieur is, biedt het niet genoeg kracht of variatie om het werk uit diens gloriedagen te evenaren. Het is echter zeker geen slechte prestatie die Widar hier levert. De geest van Bilskirnir komt nog steeds tot uitdrukking op ieder lied. De plaat mag dan lijden onder de slordigheid van de productie, maar in vergelijking met wat men heden ten dage onder black metal verstaat, is de geest van Wotan Redivivus nog steeds ontegenzeggelijk meerwaardig.

Ganon

Bezetting:
Widar – alle instrumenten, zang

Nummers:
1. Siegsonne
2. Never-dying Light
3. Blood and Spirit
4. Wotan redivivus
5. Der Wolkenwanderer
6. Vorväter
7. Söhne Muspells
8. Muspellheim
9. As This World Ends
10. Der Raben Heimkehr

Totale speeltijd: 44:36

Notities:
[1] Liu Kai 柳开 “Aan het front 赛上” “鸣骹直上一千尺”

Zie ook:
Onze recensie van HeldentumWaffenweihe
Onze recensie van HalgadomHeimstatt

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s